Logboek

Lekker ouderwets.

26-9-2021

Al vroeg in de week kwamen er mails en apps of we nog naar zee zouden gaan in het weekend. Richard had ook nog duikers van Duikteam “De Oester” uit Kampen voor de wrakduikopleiding. Dus kijken of we met twee boten konden, Hugo kon dit weekend ook dus onder voorbehoud maar plannen. Ondertussen werd ik bestookt via facebook door een Italiaan (Vincenzo) die door Luckydivers uit Rotterdam ons geadviseerd had met de vraag of hij mee kon. Hij had een heel scala van instructeurs opleidingen van diverse organisaties. Nu is de Noordzee natuurlijk geen Middellandse Zee met heerlijk helder water, maar ik wilde dat wel avonturieren met hem. Ook Arjen Mantel van Murene was al vroeg op de app. En Stijn en Yannik uit Groningen mailde mij ook of er plek was.

Dus totaal was er twaalf man wat onze maximale capaciteit is. Zaterdagmorgen zag het er nog twijfelachtig uit omdat er nog bijna twee meter golf stond, maar gedurende de dag zakte het lekker in en had ik er wel vertrouwen in dat het goed kwam. De wind ging er ook uit dus doorgeven dat het definitief door ging. Zondagmorgen op tijd naar Den Helder, nog even diesel bijvullen en alles gereed maken, daar aangekomen om 07.20 uur stond Vincenzo zijn set al op te bouwen, die was om 05.15 uur uit Rotterdam vertrokken. Na kennis gemaakt te hebben ging ik de boot gereed maken, Hugo was er ook ondertussen en langzaam aan de andere ook. Ondertussen hoorde we dat de sluis naar de binnenkant zou schutten dus gauw alles erin en los die touwen. Bij de sluis konden we direct naar binnen en de deuren gingen direct dicht, dus dat zat mee.

De kentering was om 11.00 dus we hadden even de tijd. Ik ging door het Marsdiep wat sneller richting het Westgat, in het Westgat wachtte ik tot Hugo weer bij was en het laatste stukje voeren we samen naar de wrakken.

Hugo met de Red Rover naar de SS Madrid (1941) en wij met de Mac.O naar de SS Ninian Paton (1907). Vincenzo had allemaal gehuurd materiaal maar dat weerhield hem niet om als eerste naar beneden te gaan, ik vond dat prima want hij liet gelijk al zien dat de ervaring aanwezig was. Heel ontspannen en kennis van materiaal.

Stijn en Yannik doken met elkaar en Leonard ging als laatste overboord.

Bij de Red Rover ging ook iedereen te water behalve Hugo die bleef aan boord.

Er stond een klein golfje maar eigenlijk wel lekker een beetje schommelen. Stijn en Yannik kwamen als eerste terug die zouden twee duiken met één dubbelset (D12) maken.

Vincenzo was niet omhoog te branden, maar uiteindelijk kwam hij vrijwel tegelijk met Leonard omhoog, het enigste wat ik hoorde bij de duiktrap dat hij heeeeel nodig moest pee pee. Bij Hugo waren ze allemaal wat eerder boven dus die voer bij ons langs richting het tweede wrak. Toen wij richting het tweede wrak gingen lag Hugo al op anker, dat was de Dahomey en wij voeren naar de Horatio. De golven waren hier wel hoger omdat we in de ondiepte van de Haaks zaten. Toen we aankwamen konden ze zich al redelijk snel weer klaarmaken voor de tweede.

Maar beneden slingerde ze net zo hard heen en weer als ik boven in de boot. Dit werd geen lange duik vermoedde ik. En inderdaad Stijn en Yannik waren na 25 minuten uit geslingerd.

Vincenzo kwam even later aan boord en riep alleen maar, this is commercial diving! Hugo riep ons op de marifoon, zal ik alvast gaan varen vroeg hij. Nou als je even wacht gaan we met twee boten weer retour is wel zo leuk voor iedereen. Dat vond hij ook dus kwam hij alvast onze kant op. Met twee boten via het Westgat weer naar Den Helder.

In de haven met iedereen nog wat gedronken om de mooie dag af te sluiten.