Logboek

27 september 2015.

De wekker ging weer vroeg af op deze zondagmorgen, 03.45 uur, brrrrr. Maar het weer zag er goed uit dus de boot moest naar zee. Leonard kwam mij om 04.20 uur halen, alles in de auto en hup naar Den helder, onderweg kreeg ik al een Appje met de vraag moet ik bij de jachthaven zijn, ja was mijn antwoord, dit was van Vincent Dorresteijn die ging zijn eerste wrakduik tegemoet en was zeer vroeg aanwezig. Toen alles in de boot geladen was gingen om 05.30 uur de touwtjes los en verdwenen we in het donker. De sluis ging al snel open en we waren  vlug geschut. De VC opgeroepen op VHF62 en nog een stukje door de haven naar de havenmonding. Het zicht was helder maar wel donker ondanks de mooie maan. Ik stak schuin het Marsdiep over richting het Molengat, net voor het Molengat ligt nog een verlichte rode ton, dus daar kan je mooi op af sturen.  Het Molengat is niet verlicht dat is al een jaar of vier zo. Na de laatste rode verder op de apparatuur, radar bij en met 15 knopen naar buiten. Aan het eind van het Molengat lag een hopper zand te blazen op Texel, toen ik voor het laatst naar hem keek had hij nog de lichten rood/wit/rood aan, dus hij was nog bezig. Even later werd ik opgeroepen met de vraag wat mijn intenties waren. Ik melde dat we de Noord ingingen voor een duikje, het drong nog niet tot mij door dat het de hopper was, ik had de naam niet goed gehoord, hij melde dat hij stuurboord inkwam, dus toen ik weer naar het schip keek was zijn werkverlichting uit en kwam hij onze richting op. Ik melde dat ik tandje bij zou zetten en toen waren we snel bij hem weg. Wij waren er trouwens wel een eind af dat hij opriep. Na een 1,5 uur varen kwamen we boven het wrak.

Even een paar keer er overheen en daarna het anker erin. Het water zag er goed uit aan de oppervlakte. We bleven goed liggen dus de mannen konden er om 08.10 uur in. Het begon al lekker te dagen, er stond weinig wind toen de duikers naar beneden gingen.

Het zou later iets aan trekken maar het viel allemaal mee. Toen Vincent boven kwam zag ik een brede grijns op het gezicht. Dus die had het goed gehad en uit het water riep hij, prachtig. Ik hielp hem even bij de trap, maar hij kwam niet verder dan met zijn knieën tot het zwemplateau. En het kruis van zijn droogpak hing ongeveer bij zijn enkels. Wat is er aan de hand vroeg ik, ben je lek? Ik denk het wel zij hij. En inderdaad er kwam later een liter of 20 water uit zijn pak. Heb je evengoed lekker gedoken vroeg ik en ja hoor te gek riep hij, wat is dit mooi. Toen iedereen aan boord was besloot ik om de Zuid in te gaan. Onderweg riep ik Vincent even, die stond op dek te praten met hans. Toen hij de hut inkwam gaven we hem allemaal een hand en feliciteerden we hem met zijn eerste wrakduik en overhandigden we hem het certificaat voor eerste wrakduik.

De tweede duik werd SS Sapphire, ook daar met laagwater nog goed zicht. Hier ook weer prima gedoken.

Na de tweede duik voeren we weer rustig naar Den Helder waar net een onderzeeër vertrok naar buiten. Het was weer een prachtige dag geweest, in de haven nog even wat gedronken en toen weer naar huis.