Logboek

Vakantie duik  13-9-2018

Het zag er redelijk uit op de verschillende weerapps voor donderdag. Ernst en leonard hadden er wel zin in. Dus met drie man naar buiten, was prima weer, in de middag zou de wind wel wat aantrekken maar nu ging het nog. Er stond wel een behoorlijk NW deining. 1,5 meter was niet vreemd zo af en toe. Eerst naar een puntje waar we een tijd geleden waren geweest, even scannen maar het wrak liet zich slecht zien. Opeens hadden we wat referentie en een hobbel op de dieptemeter, dus een brul en het anker ging overboord. De mannen konden direct omkleden en te water. Ernst ging als eerste en Leonard even later.

We zouden 1 duik maken en daarna ons onderzoek gaan scannen. Maar voordat ze te water gingen kreeg ik al te horen dat ze wat lucht over gingen houden. Dat kwam ook mede omdat de sluis schutproblemen had. Die kon namelijk alleen over de vloed schutten, dat betekende dat we laat naar binnen konden. Dat werd wel avond. Ze bleven evengoed 45 minuten weg. Het windje trok wel wat aan, ik had sinds lange tijd ook weer eens last van wat misselijkheid door de golfjes. Dus toen de mannen boven waren heb ik even een tukkie gedaan. Hierna kwamen we bij ons wrak aan die we moesten scannen, Leonard ging varen en ik hield mij met de sonar bezig. Na zo’n 16 keer over het wrak te zijn gevaren, nam ik het roer weer over. We wilden op de kop ankeren, dus bij de tweede keer gaf ik het sein. Het anker lag prima in het wrak. Het weer begon redelijk te betrekken, donkere wolken dreven boven boven ons hoofd, windje zette redelijk aan, deining werden echte golven.

Om 15.30 uur konden ze al te water, Ernst als eerste weer gevolgd door Leonard.

Ernst was al na een halfuurtje terug, die had redelijk de smoor erin, want het zicht was perfect maar de lucht was op. Leonard bleef zo’n 45 minuten onder. Die had op een gegeven moment dat hij zelfs op de bodem heen en weer werd geslingerd door de golven, dus die kwam maar omhoog omdat hij dacht dat ik het wel zat was om zo de hele dag heen en weer geslingerd te zijn. Nadat alles weer opgeruimd en vastgezet was ging het gas erop, de golven kwamen van opzij over bakboord, dus zo zaten we op een top van een golf om daarna tussen de golven te verdwijnen.

We konden zo lekker doorstomen en met 16 knopen op de gps liepen we het Molengat binnen. En af en toe werden we stevig tegengehouden door een brekertje op de kont.

We waren rond 17.00 uur in de haven, we kregen van de sluis te horen dat we rond 19.00 a 19.30 uur konden schutten. Dan maar voor de brug afmeren en eten halen. Patat met kibbeling, dat ging er wel weer in na een dagje harde arbeid. Om 19.00 uur konden we de sluis in, om 19.35 uur was alles weer opgeruimd en schoon voor de volgende trip.