Logboek

Prachtig weer.

vrijdagmorgen

De weersberichten zagen er goed uit voor vrijdag en het weekend, dus gekeken wie er kon. Richard Kooistra, Leonard Smiet en Erik Bronsveld, om 09.00 uur vertrek uit de haven. De sluis ging redelijk snel open dus we waren vroeg op zee. Ondertussen contact met Teunis van DT Texel die zou ook naar onze positie komen, maar toen wij net het Molengat uit waren zat hij al achter ons met de rib. Ik had de avond daarvoor gezegd je mag wel komen maar dan moet er Skuumkoppe aan boord zijn.

Nou en die waren er, Teunis nog hartelijk bedankt!! Mooie samenwerking. We voeren naar onze eerste positie, daar waren we rond 10.30 uur. De stroming stond er nog behoorlijk in, maar dat zijn we inmiddels gewend op deze positie. De oppervlakte stroming blijft hier behoorlijk erin staan terwijl het beneden stukken minder is. Dus het is even werken om voor bij de lijn te komen maar dan kan je rustig afzakken, het zicht was goed, ik kon de mannen goed volgen toen ze afzakten.

Toen de mannen naar beneden waren ben ik maar even in het zonnetje gaan zitten, goedendag wat is het warm, je verwacht dat het op zee koeler is maar ik had de indruk dat het nu niet het geval was. Maar wat een weelde, prachtig zicht en geen golven. Ons eerste wrak is een houten wrak met geschut aan boord, dus daar kan je heerlijk in het verleden duiken, toen Erik later weer boven kwam vertelde hij dat hij het helemaal voor hem zag, grote houten schepen met kanons die elkaar beschoten, hij had geen visje gezien. Moesten we wel even om lachen. Nadat alles weer aan boord was voeren we rustig naar onze tweede bestemming, dit werd de HMS Apollo ook een wrak van de Engelsen net zoals ons eerste wrak. Het zicht was hier wat minder, mede omdat het in ondiep water ligt. Maar ook daar was het prima te doen. Terwijl de mannen beneden waren zag ik een zeilschip naderen en zoals gewoonlijk hebben deze mensen geen idee wat de seinvlag A betekent, daarbij blijven ze recht op je afvaren terwijl je op anker ligt. En daar wordt je weleens zenuwachtig van. Terwijl het schip allang in he blokgebied van de VC Den Helder voer was het niet standby op VHF62. Dus dan maar eens op VHF16 roepen en jawel, antwoord, ik vroeg zou u misschien uw koers willen wijzigen ik heb duikers beneden, dat gebeurde gelukkig tot mijn geruststelling. Elk jaar maken wij dit dikwijls mee, het zijn altijd zeilers die nauwelijks of geen marifoon uitluisteren, droevig!! Ook hadden we een jonge zeehond rond de boot die met de safetylijn aan het spelen was, kwam best wel dichtbij, beessie had een label aan de staart was dus mensen gewend vermoed ik.

De mannen bleven lang onder, dat kan ook makkelijk het is amper 10 meter diep. Maar aan deze duik kwam ook weer een eind, eerst de grote verhalen natuurlijk en daarna een rustige terugvaart naar de haven. Was een prachtige dag met mooie duiken.

Zaterdagmorgen

Nu waren Richard Kooistra, Harry Brand en Ernst Jongejan mee.

We zouden hetzelfde rondje maken, scheelt een hoop tijd met de tweede duik. In de gronden kunnen we eerder te water dan op dezelfde positie, scheelt zelfs dik twee uur. Vandaag leek het zicht nog beter dan gisteren, dat klopte ook wel ik kon van bovenaf de duikers een tijdje volgen op weg naar de bodem. Ook vandaag weer prachtig weer en geen golven, heerlijk. We zijn op dit wrak toch weer een stukje verder met ons onderzoek, mooi en leuk om te doen. En op deze mooie dag weer een duiker geslaagd voor zijn NOB wrakduikspecialty, Harry Brand.