S’morgens om 06.00 uur uitgevaren, we hadden de sluis al opgeroepen dus die stond al open.
Na geschut te hebben volgde de Moormanbrug.
Na de brug riep ik de verkeerscentrale op en gaf het aantal personen en de diepgang door.
Ook dat we via het Molengat naar buiten gingen.
In het Molengat draaide ik bij de MG 7 naar bakboord om naar het eerste wrak te gaan.
De eerste duik zouden we maken op de HMS Hero. Gezonken op 28 december 1811.
Captain James Newman-Newman geboren 1767. Zijn eerste commando voerde hij op de HMS Ceres in 1795.
Tijdens een storm verging het schip samen met de Captain op de Haakgronden .
12 personen overleefden deze ramp.
Sonarbeeld van een klein puntje van het wrak.
Aangezien we op het kleine puntje doken waren de duikers al weer gauw boven.
Er lag niet veel.
Dus tijdens de kentering gauw naar een ander wrak in de buurt.
Dat is de Batavier 2, ter water gelaten in 1897 en door de Britse onderzeeër E55 beschoten en gezonken op 27 - 7 - 1917 bij Texel.
Stoomschip half vracht half passagiers.
Daar prima gedoken met redelijk zicht.
Op een gegeven moment kwam de stroom er al weer lekker in.
Hierna zijn we naar de Red Rover gegaan, die lag 6 mijl van ons vandaan.
Die had een paar gastduikers mee, die wilden ook even bij mij aan boord kijken.
Na een rondje gevaren te hebben ging ik ze weer afzetten bij Hugo, we konden niet bij elkaar blijven want er stonden toch wel golven.
Toen ik dacht dat iedereen over was bleek dat ook Hugo in de boot was gesprongen.
Toen maar weer een rondje gevaren.
Was wel gezellig druk zeg maar.
Hierna iedereen afgezet en afgesproken dat we een wrak in de buurt zouden pakken om daarna met twee boten terug te varen naar Den Helder.
Maar na een 20 minuten werd ik opgeroepen door de Tarka van Sjaak.
Dat is een visser die met zijn boot altijd met sportvissers naar buiten gaat.
Die had zijn anker vast op een wrakje vlakbij de NH cardinale noordton van de Haakgronden.
Hij vroeg of het mogelijk was om zijn anker los te maken.
Nadat ik doorgegeven had dat we onderweg waren ging Ferry zich alvast omkleden.
Na 15 minuten varen kwamen we al in de buurt.
Ferry stond al klaar om te springen ik zou hem recht op de ankerlijn van de Tarka varen.
Maar voor ik het wist sprong Ferry al, even te vroeg want nu moest hij snel zwemmen om de lijn te kunnen pakken.
Ferry had van te voren zijn set klaar gezet, met de flessen open, Peter had daarna de set nagekeken of alles goed zat en had voor de zekerheid de flessen nog even dicht gezet.
Dus toen ferry de ankerlijn van de tarka vast had zag ik al gauw een blauw aangelopen hoofd.
En voor wie wel eens in de stroming heeft gedoken en met twee handen een ankerlijn moet vasthouden weet ook dat je daarna echt je eigen flessen niet meer kan opendraaien.
Dus moest hij zich weer los laten, nadat we hem weer aan boord getrokken hadden en flessen opengezet hadden voer ik hem recht op de lijn, na mijn brul uit de hut liet hij zich gaan.
Hij zakte gelijk af naar beneden, ik vroeg aan Sjaak of hij zijn ankerlijn wilde laten vieren zodat Ferry wat speling kreeg beneden.
Na 6 á 7 minuten kwam hij weer boven en kon Sjaak zijn anker binnenhalen.
Hierna bleven wij op deze positie rondhangen.
Toen de kentering in de buurt was gooiden wij onze dreg op dit zelfde wrak.
Er zat veel vis volgens de mannen en het is een leuk wrakje om op te duiken.
Nadat iedereen hun duikspullen opgeruimd hadden gingen we richting het Molengat en onder het genot van een balletje pindasaus en een biertje voeren we op ons gemak terug naar Den Helder.
Om 17.00 uur lagen we weer in de sluis.
Dit was weer een heerlijke dag op zee.
Coen.
Van de Mac. O