Logboek

Pinksteren 2015.

Hugo was met de Red Rover al op vrijdag vertrokken, ik zou met de Mac.O op zaterdag vertrekken omdat het op het werk niet uit kwam. Zaterdag om 08.15 uur de motor gestart en om 08.30 voeren we de haven uit. Ik dacht vrijdags nog ik kan mooi buitenom naar Terschelling, maar dat viel zaterdag even tegen. Dus binnendoor dan maar, maar ja we wisten dat het een hobbelig tochtje zou worden en dat werd het. In de Texelstroom al behoorlijke korte rot golven met veel overkomend water.

Gas erop en dan weer eraf. Ook het Scheurrak was niet vriendelijk, toch doorgaan want we wilden naar Terschelling naar de rest van de wrakduikers. Nadat we ons aangemeld hadden bij de Brandaris ter hoogte van de Inschot 2A hadden we de veerboot Friesland net voor ons die uit de Blauwe Slenk kwam. Wij konden in de Westmeep een stukje afsnijden zodat we voor de Friesland kwamen te zitten. Net voor de Slenk kregen we weer behoorlijke golven te trotseren dus gas er een beetje af zodat we de Friesland vlak achter ons kregen. Die maar even voor laten gaan en in zijn kielzog meevaren. Nadat hij de slenk in gevaren was trok ik de Mac.O er aan zijn stuurboord kant er voorbij. In de slenk hadden we weer rustig water en dat was tot West Terschelling aan toe. Om 12.00 uur meerden we af naast de Red Rover. Hier even bijgepraat met de rest van de mannen en besloten om vanmiddag een duikje op de Boetak te pakken. Maar op een gegeven moment hoorden we de Wilhelmina op de marifoon dat die ging duiken op de Boetak. Toen maar naar de Walsum die even verderop ligt. Onderweg even langs de Wilhelmina om gedag te zeggen. Het water was mooi rustig ondanks de wind. Op de Walsum een paar plaatjes geschoten met de sidescan. Een leuk wrakje van 90 meter lang. De Red Rover had geankerd en ik ging er achter liggen nadat ik de duikers bij de Red Rover op de ankerlijn had gedropt. Na een uurtje was alles weer aan boord, compressor aangesloten en rustig aan weer richting de haven. Daar in de buurt van de haven op anker zodat niemand last had van de herrie van de compressor.

Om 16.00 uur meerden we af in de haven.

S ’avonds eten in Restaurant de Heksenketel met z’n allen.

Was gezellig, na het eten een afzakkertje aan boord en daarna in de slaapzak want om 05.00 uur ging de wekker weer om een duik op de UB61 te pakken. De volgende morgen voeren we om 05.30 uur de haven weer uit. Ook de Wilhelmina was al los van de kade. Richting het Boomkesdiep en vervolgens over de Gronden van Terschelling. Dat was wel even zoeken en er stonden toch wel serieuze brekers waar wij overheen moesten. Na enig zoeken waren wij erdoor zonder de bodem te raken, de Red Rover had wel even de bodem geraakt die zat iets links van ons. De Wilhelmina die ook door de gronden ging had meer moeite om er door te komen, op de ais ging ze alle kanten op. Tenslotte kwam die ook buiten op de positie waar wij eruit kwamen. Bij de UB 61 aangekomen ankerde de Red Rover weer en wij gingen er weer achter.

Er stond een redelijke deining, maar na een halfuur begon de wind al weer aan te trekken en op de marifoon hoorde ik dat voor district Texel windje 5 uit het zuidwesten zou komen. Overleg met de Hugo wat doen we, gaan we buitenom terug of binnendoor om dan een duikje vlakbij Texel te pakken op het wad. We besloten om binnendoor te gaan.

Was prima te doen veel beter dan zaterdag op de heenweg. Bij Texel eerst een ander wrakje gezocht maar die was spoorloos, dus dan maar naar de Emma. Over de Bollen naar het Malzwin, bij het wrak geankerd en te water. Na de duik alles opgeruimd en retour naar Den Helder. Afgemeld bij de verkeerscentrale en naar binnen om te tanken op Willemsoord.

In de haven alles weer van boord en vervolgens de boot afgespoeld en schoongemaakt. Waren twee heerlijke dagen.