Logboek

Eindelijk!!

Zondag 7 juli was het dan eindelijk weer eens mogelijk om op te stappen bij de Mac O. Na een mislukte poging rond Pinksteren waren de weergoden ons goed gezind. Om vier uur, midden in de nacht ging de wekker. Met frisse tegenzin opgestaan, koffie gezet en broodjes klaargemaakt. Alle spullen lagen al klaar in de gang, en om half vijf verscheen Richard. Alles ingeladen en op naar Den Helder! Onderweg begon het steeds lichter te worden, de eerste foto kon dan ook al voor 5 uur op facebook geplaatst worden.

Aangekomen in Den Helder konden we meteen beginnen met uitladen en inschepen. Met een serie dubbel 12’s en dubbel 7’s en de nodige uitrusting en gereedschapsets.

Alles aan boord, trossen los. Na het passeren van de sluis een plan gemaakt, vanwege het tij en onze timing zou de Red Rover de Maasburg pakken, dit werd de Madrid. Wij zouden iets verder en de Victory gaan beduiken.

De zee was mooi vlak en de stemming werd na de koffie alsmaar beter. Aangekomen boven het wrak was het anker snel overboord en konden we ons klaar maken voor de duik. Ik zou de hefballon voor de dreg mee naar beneden nemen, Jeroen zou het gereedschap langs de lijn duwen en Bjorn vormde de achterhoede.

Aangekomen op 24 meter na een worsteling tegen de stroom in met een vrij grote wapperende hefballon de boel vastgeknoopt. Op diepte was het mede dankzij een stel zandhoppers wat donker. Tijd voor een lichtje, alles wat er gebeurde, geen licht, Kut, lamp stuk! Onder water de boel stijf gevloekt en na een kort overleg met Bjorn besloten de terugweg te aanvaarden. Boven was alle stoom afgeblazen en ben ik weer aan boord geklommen. Een kleine 40 minuten later gevolgd door Jeroen en Bjorn, die een leuke duik hadden…

Na het uitwisselen van ervaringen en evalueren van de verschillende vaardigheden en technieken en een aantal tips voeren we richting een onbekende coaster.

De reis was bijzonder ontspannen, zo ontspannen dat er zelfs een hangmat aan dek verscheen. Bjorn beleefde enkele rustige momenten in de hangmat, maar toen werd het iedereen toch te gek, een persoon languit luierend en 4 man daarom heen staand of hangend was toch niet ideaal. Na de nodige opmerkingen, schimpscheuten en ander verbaal geweld werd de hangmat opgerold en weggeborgen.

Rond half 3 konden we ons klaar gaan maken voor de tweede duik. Coen voer ons prachtig voor de ankerlijn van de Red Rover en met een vrolijk sprongetje lagen we weer te water.

Ik dit keer met een lampje, met veel dank aan Bjorn. Dit keer nog meer zicht, nog meer te zien en maar zo weinig lucht….

Na een kort toertje besloten we op het wrak rechtsom door te gaan en na her en der wat priegelen en poken vond ik de wc. De bodem mooi bezaaid met tegeltjes, ooit wit, nu mooi gemarmerd door de metalen in de buurt. Na een korte poging om de pot van z’n plek te rukken werd er aan mijn vin getrokken. Richard had iets ontdekt en gebaarde dat ik maar eens mee moest komen kijken. Aangekomen bij het object bleek er een mooi patrijspoortje gescoord te kunnen worden. Jammer voor ons zat het patrijspoortje nog vast in een lap van 3 vierkante meter staal, net teveel om comfortabel mee te nemen. Die staat dus op het verlanglijstje voor de volgende keer dat we in de buurt zijn.

Ik zwom terug en ging vrolijk verder met m’n eigen projectje of er werd alweer druk geseind, ook Richard had de wc pot gevonden en geknuffeld. Na een kort blik op de pols bleek de tijd en de lucht niet te hebben stilgestaan en werd de opstijging gestart.

Weer aan boord met een grijns van oor tot oor duurde het maar even of ook Jeroen was boven. Snel omkleden en tijd voor het eerste biertje! Heerlijk!

Nadat de Red Rover losgegooid was hebben we Bjorn opgepikt en zijn we onderweg gegaan naar de haven. De wind begon wat aan te trekken en de golven werden iets groter en het zog leek op dat van een dronken schipper, continu golven dwars van achter dan word je wel lekker weggezet.

Eenmaal in de haven de boel gelost en schoongemaakt. Tijd voor tot ziens en de volgende keer! In de auto de dag nog eens de revue laten passeren, ondanks een defecte lamp toch een fantastische dag gehad! Uitstekende sfeer, leuke mensen, veel humor en een stralend mooi weertje. Aan boord ontbreekt het je aan niets en de adviezen zijn gratis!

Snel maar weer een keertje mee, we duimen voor dit soort weer!