Logboek

21-5-2017

Zondagmorgen was niet om uit te slapen, 05.45 uur ging het wekkertje. Koffie zetten en even een bakkie, hierna Joost geroepen die was de avond tevoren naar Zaandam gekomen. Anders was het wel heel vroeg voor hem om vanuit Zierikzee naar Den Helder te rijden. We zouden om 08.15 uur vertrekken, iedereen was op tijd. Hugo, Leonard, Jolanda en Joost.

Na het melden bij de Verkeerscentrale naar het Molengat. In het Marsdiep stond er al een best golfje, met de stroming en wind tegen elkaar in. Bij het Molengat werd het even rustiger, bij de westcardinaal afgemeld en toen richting de route. Maar hoe meer wij buiten kwamen werd het knobbeliger. Het gas moest wat getemperd worden want er kwamen bakken water over. Na een uurtje varen kwamen we bij het wrak.

Diepte 25 meter, het zag er goed uit aan de oppervlakte. Een voor een gingen ze te water en ik dacht laat de koffie maar zitten want er blijft niets staan met deze golven. ZW 4 met de stroming er tegen in. Golven van zeker 1,5 meter en af en toe een grotere met witte koppen erop. Na een dik halfuur kwam de eerste weer terug.

Daarna kwam zoetjes aan de rest weer boven. Nadat het anker binnen was en de flessen vastgezet waren gingen we weer terug naar Den Helder, want Hugo kon alleen in de morgen en Ernst en Richard alleen in de middag.

Ik had afgesproken om 13.30 uur in de haven. Om 13.15 uur meerde we weer af in de haven. Hugo ging naar huis en Richard en Ernst stapten aan boord. Hierna met 6 personen weer aan boord naar de sluis. Na de sluis weer aangemeld bij de VC en via het Westgat naar buiten, de wind was een stuk rustiger geworden en de golven waren tot meer dan de helft ingezakt. Het zonnetje kwam lekker door zodat  er wat kledingstukken uit konden. Na het Westgat richting het wrak, dit werd een oude houten.

Hier moeten we nog wat onderzoek doen. Mooie diepte ook om te duiken.

Nadat iedereen onder was ben ik maar eens van het zonnetje gaan genieten, heerlijk voor op de boot met de voetjes over de rand. Hier bleven ze allemaal veel langer weg, en Leonard bleef wel 1,5 uur weg. Was een prachtige dag op zee met in de morgen best wel veel wind maar de middag maakte het helemaal goed.