Logboek

23 juli 2016

Het plan was om eens ver te gaan. Dus zaterdagmorgen  ingeladen en op weg naar de sluis. Richard, Ernst, Peter  en ondergetekende. Om even over half zeven lagen we in de sluis. Hierna moesten we in de haven van KMJC, Martin Bakker  (MS Dolfijn) ophalen. Martin was er al dus gauw de spullen in de boot,  aanmelden bij de VC en door het Marsdiep  richting het Molengat waar we bij de Molengat Echo naar zee gingen. Koers 300 graden om zo naar de zeevaartroute te stomen. Er stond nog wel een golfje maar de berichten waren goed, dus doorgaan. Bij de route kwam er uit de zuid een hele grote jongen aan en volgens de ais ging die 7 knopen harder dan mij. Dus even een tandje terug en achter hem langs. Tjonge met 22 knopen ging hij voorlangs en hij was maar 390 meter lang. In de zuidgaande baan was het rustig dus kon het gas erop blijven. Even over tienen kwamen we in de buurt van het wrak, was toch wel een stukje varen 35 nm.

Het water zag er goed uit mooi blauw. Op bestemming  even zoeken, maar we zagen niets op de sonar, ooh ooh. Dan maar kijken of er nog meer in de buurt lag, ja de Esk op 10nm westelijker, voor de rest boorplatforms en boorputten. Op 8 nm zuidelijker lag ook nog wat, toch weer 35 minuten varen. Die maar doen dus. En gelukkig die lag er wel, gauw anker erin en duiken maar.

De diepte was 32 meter dus het werd geen lange duik. Maar wat een mooi watertje.

Voor ik het wist was de hefballon boven water en één voor één kwamen ze boven. Was het wat vroeg ik, jahoor een mooi stomertje. Waar willen jullie de tweede maken vroeg ik, onderzeeër of een oud dingetje, zeg het maar. Doe het laatste maar. Oke, dus weer 32 nm richting het Oosten. Peter nam al gauw het roer over zodat ik ook even bij kon praten met de rest.

Op het moment dat we op de lijn van de scheepvaart route zaten stopte de motor er opeens mee.

Sodeju wat is dat nu? Gauw de klep open en kijken, geen olie op het brandstoffilter, even een leiding van een verstuiver losmaken, ja daar kwam hij weer op gang, maar dat was gauw weer over. Dan slang loshalen bij waterafscheider, he! Wat is dat? Allemaal bruine troep in de banjobout en oog. Plastic krul? Dat heb ik 9 jaar geleden ook gehad, met installeren hebben ze de tank niet schoongemaakt en dat zit er nu nog in na duizenden liters diesel en precies hier waar het altijd zo druk is in de route. Nadat ik alles had ontlucht sloeg de motor weer aan en hebben we geen last meer gehad, was toch wel even geschrokken. Om 14.30 uur kwamen we bij het wrak aan, ik zei nog als we aan komen kan je er gelijk in. En inderdaad na een kwartiertje verdwenen ze onderwater.

 

Hier konden ze lang duiken want het was niet zo diep. Rond 16.00 uur was alles weer aan boord en zette we koers naar Den Helder. Daar kwamen we om 17.15 uur aan. Martin weer afgezet bij zijn bijboot, die ging weer naar de Dolfijn op Oudeschild. Was een prachtige dag met golven, zonnetje, bewolking, motor uit en 250ltr armer.

Topdag.

Coen van de Mac.O