Logboek

Dinsdag 23 juli 2013.

Dinsdagmorgen om 04.15 uit de koffer want we gingen weer een dagje duiken.

Leonard was even voor 05.00 uur bij mij, met een lekkere snelheid naar Den Helder waar we om 05.50 aan kwamen.  Gelijk de boot geladen en motor gestart, Ernst was ook op tijd, dus de touwen konden los. Sluis opgeroepen en die stond al snel open. In de sluis koffie ingeschonken en daar hebben we altijd even tijd om te kijken waar we naar toe gaan. We besloten om naar een bekend wrakje te gaan, even kijken of er al wat zand weg gespoeld was zodat we nog meer van het wrak konden bekijken. Het was prachtig weer en er stond een heel klein golfje, dus dat was genieten.

Om 07.30 uur stond ik me al in te smeren met factor 50. Met een uurtje varen kwamen we bij het wrak aan, eerst de sonar maar aan om te kijken hoe het er bij lag. Nou dat viel een beetje tegen, het zand was er nog steeds. Toch maar ankeren, Ernst en Leonard pakten het anker en de ketting en wachtte op het sein van mij. Na voor de tweede keer op het wrak aan te varen kreeg ik het puntje op de dieptemeter waar ik het anker wilde hebben. Yoh, brulde ik en het anker verdween in de diepte, motor in zijn achteruit en de lijn naar voren, zet hem maar lang zij ik tegen de mannen dan blijft hij goed liggen. De stroming was er al aardig uit, dus gaf ik een seintje dat ze wel naar beneden konden. Leonard ging als eerste naar het wrak, die had tenslotte meer flesinhoud dan Ernst.

Ernst ging 10 minuten later. Na een 50 minuten kwam Ernst weer naar boven en bevestigde wat we op de sonar hadden gezien, nog steeds veel zand op het wrak. 10 minuten later kwam ook de hefballon met het anker omhoog. Dus konden we rustig de lijn in gaan halen. Toen de ballon naast de boot lag kwam Leonard ook weer in beeld, wel nog steeds onderwater. Nadat alles weer vastgezet was en opgeruimd gingen we wat puntjes bekijken die we van de winter hadden opgezocht. Toen we wat meer het zuiden in gingen kwamen we in de buurt van de Lamlash die op de Madrid lag.

Hier was Bjorn ook aan boord, die was een weekje mee met de club van OVH. Nu was er in de loop van de ochtend al telefonisch contact geweest met Bjorn dus we wisten dat zij daar lagen, en daarnaast had ik ze gevolgd via Marinetraffic. Bjorn had medegedeeld dat er al een touwtje aan de achterkant van de Lamlash zat waar wij aan vast konden maken. Maar omdat wij nog aan het sonarren  waren, werd Bjorn toch een beetje zenuwachtig, want op een gegeven moment werd ik opgeroepen op de marifoon. Ze hadden gebakken vis of we even kwamen eten, nu dat was dat niet tegen dovenmansoren, het gas ging erop en met 5 minuten lagen we achter de Lamlash. Toen de vis op was en we alles hadden bekeken gingen we weer aan boord van de Mac.O, we moesten 8 mijl naar het westen, daar ligt een wrak op 25 meter diepte, tenminste volgens de kaart, maar daar lag helemaal niets. Toch maar een ander wrak pakken. We moesten nu 5 mijl naar het noordoosten. Ook daar het anker weer overboord en net als de ochtendduik hier ook weer prima gedoken. Hier heb ik nog even wat slaap ingehaald, heerlijk zo een beetje schommelen en de oogjes gesloten.

Op de terugweg onder het genot van een snack en een biertje weer retour naar Den Helder waar we na het tanken om 17.30 uur afmeerden in de haven.

Wat een heerlijke dag was dit weer.