Logboek

Met dank aan ……..

Zaterdagochtend 6 juli heel vroeg werd ik door Richard Kooistra opgehaald. Vandaag zouden we weer gaan wrakduiken met de Mac O. Door het klote weer van afgelopen tijd was dit slechts de 2de keer dat we uit mochten varen. Het beloofde een mooie dag te gaan worden. Een goede voorweek gehad, bijna geen wind en dus een kabbelend zeetje. De heenreis heb ik weer niet mee gemaakt, al bij het verlaten van de straat was ik weer hopeloos verloren en lag te slapen, werd in Den Helder weer wakker, vlak voor de haven. Spulletjes uit de auto en de boot volladen met duik apparatuur en duikspullen. Ook Martijn Klijnstra van Duikteam Heerenveen was naar Den Helder afgereisd om vandaag mee te duiken. Tevens zou vandaag Martijn Felder zijn Noordzee vuurdoop krijgen. Voor Martijn F was het vandaag namelijk de eerste keer dat hij op de Noordzee ging duiken. Nadat alle spullen waren ingeladen werd er koers gezet richting sluis. Nadat de sluisdeuren werden geopend lag de zee voor ons en koersten we af op de Fortuna. Hier hadden we al eerder op gedoken dit jaar, maar met een zicht van 40 centimeter hadden we vandaag de herkansing. Hoe zou het zicht zijn en hoe zou het wrak erbij liggen.

Vandaag was toch weer even anders als anders. We hadden een nieuweling mee en werden de stappen tot het duiken allemaal weer benoemd. Nadat onze kapitein het wrak had gelokaliseerd werd de ideale vaarlijn tot het wrak bepaald, op het juiste moment het anker gooien en jazeker, we hadden prijs. Bovenop het wrak, lekker Coen. Altijd vertrouwd.

Nadat we de spulletjes hadden aangetrokken was de eer aan Richard om als eerste in het water te plonzen samen met Martijn K. Richard zou de ballon vastmaken,  een extra persluchtfles en uiteraard het gereedschap. Hierna was het de beurt aan Martijn F en mij om ook het zoute water tot ons te nemen. Al bij het opbouwen van de set van Martijn F zag dat hij erg rustig en geconcentreerd bezig was, en ook de afdaling zag ik dat hij rust en er vertrouwen in had. Voor mij dan ook wel weer een geruststelling. Het duiken ging uitermate goed. De wrakkenreel werd afgerold en deed zijn werk. Het zicht was uitstekend en al met al werd het een prachtige duik. De ketels zijn we rond gezwommen en we hebben de voorkant bedoken. Hierna gaf mijn buddy aan dat hij op 120 bar zat en hebben we ons door de reel weer naar de ankerketting laten brengen. Martijn F is toen samen met de andere 2 duikers omhoog gegaan en ik mocht nog even op diepte blijven.

Sinds vorig jaar ben ik overgestapt naar Nitrox en dat bevalt mij uitstekend. Effectieve duiktijd verlenging. Ik heb de achterkant nog gezien en hierna ben ik voorzichtig naar de ankerlijn toe gegaan.

Nadat alles goed gepositioneerd was (flessen en gereedschap) heb ik lucht in de ballon gedaan en deze ging naar de oppervlakte. Via de lijntje van de reel welke aan het anker was verbonden ben ik op mijn gemak naar de oppervlakte gegaan en konden we deze duik weer afvinken als geslaagd.

En dan is het tijd voor ontspanning.

Coen dook de kajuit in, evenals Martijn F. Beide in diepe slaap. Richard en Martijn op de voorkant op wacht, we lagen namelijk op de stroom parallel aan de vaarroute. En Sloos lag in zijn hangmat op het achterdek. Erg vervelend. Heerlijk luieren en dutten op je vrije dag. Prachtig mooi, hier doen we het voor. Na een tijdje weer wakker geworden en even gekeken naar richard die nog steeds trouw op wacht zat. Toch nog even de motor gestart om een groot bevoorradingsschip iets meer ruimte te geven bij het passeren.Hierna werd een soepje klaargemaakt en maakten we ons weer klaar voor de volgende duik. Deze keer was de E47 aan de beurt. Een Engelse onderzeeër welke op de gronden van Texel zijn definitieve bestemming kreeg. Een leuk wrak welke een beetje te penetreren was. Martijn F genoot ook weer van deze duik en met weer goed zicht kan hij terug kijken op 2 hele mooie duiken. Dat maken we wel eens anders mee.

Ook deze keer mocht ik losmaken van het wrak, blijft leuk werk.

Aan boord gekomen hebben we de spulletjes afgedaan en opgeruimd. De motor werd gestart en de Mac O voer ons weer richting Den Helder. Onderweg uiteraard nog een biertje gedronken.

Het was een top dag.  Jongens bedankt.