Logboek

22-8-2015.

Waar zijn al die duikers die de Noordzee op willen? Ik heb het al vaker gezegd, als je iedereen hoort dan willen ze de Noordzee op, maar als je een berichtje op de App zet dan heeft niemand tijd. En zo vaak kunnen we niet en nu komen we ook alweer dicht in de buurt van de kortere dagen. Maar gelukkig kunnen we altijd op een paar duikers rekenen die wel tijd hebben. Dus zaterdag met Richard, Ernst en Jeroen naar zee. Vrijdagavond kreeg ik nog laat afbericht van de andere Jeroen die een sterfgeval had in de familie, wij wensen hem en zijn familie veel sterkte toe met dit verlies. Zaterdag ging de wekker om 03.00 uur, koffie zetten en spullen inladen, diesel had ik al gehaald dat stond achter in de auto. Om 03.20 uur reed ik weg uit Zaandam. Om 04.10 uur was ik bij de boot, kon lekker doorrijden. Even de diesel erin gooien en boot klaarmaken. Om 04.45 uur was Richard er ook, Ernst was ook op tijd dus losgooien maar. Door de sluis en richting de reddingsboot Joke Dijkstra, daar stond Jeroen klaar om op te stappen. Het was nog steeds aarde donker. Richard had nog nooit op de Maasburg gedoken, we hadden het al diversen keren gezegd dat we naar de Maasburg zouden gaan maar er kwam elke keer iets tussen. Maar nu ging het door. Nadat Jeroen aan boord was gingen we in het donker uit de KMJC haven en draaide ik de betonde geul in om op de verlichte tonnen mijn weg te vinden. Bij de S6 met lichtkarakter 4S draaide ik stuurboord uit om over de banken van Zuiderhaaks te varen. Toen we in de buurt van het wrak kwamen begon het al wat te schemeren, we waren dik op tijd. Maar het zag er niet goed uit, troebel water. Maar we hadden geen tijd meer om verder naar buiten te gaan. Dus toch het anker overboord. Een voor een verdwenen ze onder de zeespiegel. En inderdaad het was waardeloos, Ernst was voor zijn doen heel snel terug, wat een takke zicht, zo vertelde hij. Richard kwam boven met de woorden ik heb de Maasburg aangeraakt maar niet gezien. En Jeroen vind alles mooi.

Ik zei dat ik de Noord in ging om daar op dieper water misschien beter zicht te krijgen. Dus stoomde ik die richting op nadat ik wat puntjes van Ernst met de sonar had nagelopen. Hier en daar een klein puntje gevonden maar niet genoeg om te zeggen hier gaan we naar beneden.

Dus door naar het Noorden, daar kwamen we bij een wrak waar ik nog niet zoveel was het geweest. Dus even met de sonar er overheen. Kreeg een redelijk beeld van het wrak, dus besloten we om hier te duiken. Het water zag er ook goed uit.

Toen het tijd was om te duiken stroomde het nog flink. Maar het was toch tijd om erin te gaan. Hier kan je duidelijk merken dat Den Helder een dubbele vloedkop heeft. Nadat iedereen onder was zag ik dat de stroom niet veel minder werd.

Toch wel vreemd, dit gebeurd niet zo heel veel. Tijdens de duik trok het windje toch wel wat aan, er stonden toch wel wat golven die van opzij kwamen, waardoor we heen en weer geslingerd werden. Een voor een kwamen ze weer boven, nadat alles weer aan boord was startte ik de motor en begon ik aan de terugreis.

Ik trok eerst de boot recht naar Texel om de golven recht op de kop te houden en later toen het wat rustiger werd richting het Molengat te koersen. Na een heerlijke dag op zee meerden we in de middag weer in de haven af.