Logboek

Duiken bij Terschelling.

Zaterdag 23 mei om 07.00 uur bij de boot aangekomen.

Samen met Peter Vet en Rene Sier, boot gestart en richting sluis gevaren.

Door de sluis en rond 08.00 uur op de kop van Den Helder, daar de Texelstroom ingevaren richting het scheurrak.

Helaas hadden we de stroom tegen maar ja we wilden op tijd bij Terschelling zijn.

Voor de Slenk de Brandaris opgeroepen en richting de haven gevaren, vlak voor de haven afgemeld bij de Brandaris en hierna de havendienst opgeroepen dat we bij de duikschepen wilde liggen, dat was geen probleem, naast de Red Rover van Hugo. En om 11.00 uur lagen we vast.

foto1

Dus de Northseadivers lagen netjes bij elkaar. De Red Rover lag er vrijdag al, want Hugo gaat altijd het hele Pinksterweekend.

’s Morgens hadden ze niet gedoken omdat er toch wel een bries stond.

Maar in de middag konden we wel een duik pakken in het Oosterom achter Terschelling.

Daar liggen nog een paar wrakjes, De Walsum en de Boetak, het werd hoogwater dus misschien hadden we nog goed zicht ook.

We moesten eerst nog wachten met het anker gooien want ze waren bezig met een zeilwedstrijd en de cardinale ton werd als keerpunt gebruikt.

Ik voer voorop omdat ik het wrak goed op de sonar had, toen ik recht over het wrak voer zat Hugo recht achter me, via de marifoon gaf ik het sein dat ik er recht bovenzat.

Toen hij hem op de dieptemeter kreeg ging de dreg overboord.

Toen alles goed lag bracht ik mijn boot naar de ankerlijn van Hugo en gaf het sein aan de duikers dat ze te water konden.

foto2

Daarna ben ik verderop gaan leggen zodat ik evengoed nog goed zicht had op het duikgebied.

Na de duik Peter en Rene weer opgepikt.

Toen alles weer aan boord was gingen we met twee boten weer retour naar de haven, daar konden we naast de Zeester gaan liggen.

foto3

Ondertussen had ik al een paar biertjes gehad, de rest nam er ook maar één.

Ondertussen was het al bijna 19.00 uur dus ben ik aan het eten begonnen, 15 minuten later konden we eten.

foto 35

Nadat de pannen leeg waren werd het al een beetje drukker aan boord.

Hugo en Leonard kwamen er ook bij. Ondertussen werd er ook een fles jutterbitter open gemaakt, dat ging er wel in.

foto4

Nadat we verschrikkelijk veel lol hadden gehad sloeg de klok alweer 03.00 uur in de ochtend, bij mij ging het licht al een beetje uit.

Toen de hut geloof ik leeg was in mijn beleving, ben ik gaan slapen.

De volgende dag werden er mij een paar dingen duidelijk gemaakt en wat bleek het was de avond iets anders gegaan, ze hebben me moeten helpen om in mijn slaapzak te komen.

Met een behoorlijke kater aan het ontbijt en daarna de boot gestart om te gaan duiken op zee.

Via het Boomkensdiep en het Thomas Smit Gat naar buiten, Hugo kon deze route al dus ik zat kort op hem vooral omdat daar redelijk wat zandbanken zitten. De Wilhelmina van Piet Greben was ook buiten. Wij gingen naar de Stolzenfels.

Daar aangekomen hadden we een redelijke golfslag maar het was te doen. De mannen maakten een beste duik, tijdens de duik kreeg ik nog even visite van de douane, na een kort gesprek gingen ze weer verder met het controleren van andere boten.

foto5

Toen iedereen weer boven was gingen we weer retour naar het Thomas Smit Gat.

Bij de Slenk de andere gedag gezegd en gingen wij weer retour Den Helder.

Na twee heerlijke dagen waren we om 16.30 uur weer terug.