Logboek

Zondagduikje

In eerste instantie zag het er voor zondag niet goed uit, maar zaterdagsavond ging de wind er toch aardig uit en de voorspellingen waren bijgesteld. Dus dan maar een duik pakken, Richard van Duikteam Heerenveen en Schipper Hugo van de Red Rover stapten aan boord van de Mac.O. Voor de rest hadden we geen duikers i.v.m. de vakantie’s.

We zouden naar de SS Fortuna gaan, daar aangekomen ging ik eerst even met de sidescan aan de gang want er moest nog een scheepje naast liggen. En inderdaad op de sonar kwam het tweede scheepje ook te voorschijn. Na een paar opnamens gemaakt te hebben voeren we naar het grotere wrak om daar te ankeren, het was intussen prachtig weer geworden op zee.

De trui kon uit, we moesten nog even wachten op de kentering, maar ik zag de stroomrichel al veranderen en zij tegen Hugo en Richard maak je alvast maar klaar om te duiken want het wordt zo rustiger. Maar toen de stromingsrichel onder het schip door ging leek het wel harder te gaan stromen. Dat was ook door de rest opgemerkt, het moest kloppen volgens mijn gegevens en inderdaad even later werd het rustiger, Hugo ging als eerste naar beneden op de voet gevolgd door Richard.

We hadden van te voren aan Richard verteld wat hij moest doen als de hefballon omhoog geschoten werd, Richard had dit nog nooit gedaan dus dit moest hij ook leren. Van boven af kon ik ze goed volgen bij de ankerlijn, het zicht was prima aan de oppervlakte.

En zo verdwenen de duikers in de diepte van onze mooie Noordzee. Het vrachtschip SS Fortuna is in 1943 naar de kelder gejaagd door een aanval van vliegtuigen. Na zo’n 35 minuten kwam de hefballon weer aan de oppervlakte, na nog even gewacht te hebben begon ik langzaam de ankerlijn binnen te halen. Toen de hefballon naast de boot lag maakte Hugo de kraan aan de dreg vast en kon ik het binnenboord hijsen.

Ze hadden een mooie duik gemaakt, maar het zicht viel beneden toch tegen. Nadat we alles weer vast hadden gemaakt begonnen we met de terugreis. Na 1,5 uur liepen we Den Helder weer binnen.