Logboek

15-10-2016

Ik had laatst met Ernst diverse puntjes nagelopen, zo kwamen we ook in de buurt van de Mary Emma. Britse Bark op stoom van 446 ton. Gezonken op 8 februari 1885. We waren er een paar keer met de sonar overheen geweest om het wrak weer even goed in beeld te krijgen. We hadden het idee om gauw weer eens te kijken hoe het beneden eruit zag. En dat was vandaag. We waren vandaag met z’n vieren dus hadden we goed de ruimte. Het was wisselvallig weer met mist. Dat we de verkeerscentrale opriepen kregen we al gelijk het bericht dat het zicht beperkt was buiten. En inderdaad het was wat mistig. Via het Molengat gingen we naar buiten, bij de M E draaiden we over bakboord naar zee. Afgemeld bij de centrale en op weg naar het wrak. We waren er al snel, ik had gekeken voor de stroming en we moesten er met een kwartiertje in, maar het water stroomde al niet meer, dus te water.

De mannen waren snel vertrokken, de wind trok wat aan dus de kopjes kwamen op de golven. Halverwege kwam Ernst de camera terug brengen. Zo zei hij, houd je het nog vol, je ligt best te slingeren. Ik vertelde dat het weer wel omsloeg maar waarschijnlijk door die bui boven Den Helder.

Dus ga maar weer duiken.

En weg was hij, de flessen werden aardig leeg gemaakt, ook nu weer anderhalf uur. Het zicht was goed 2 tot 5 meter met laagwater. Maar de diepte in de geul hooguit 9 meter. Dat is mooi duiken, Noordzee op een wrak en maar 9 meter water.

Na het duiken nam Ernst het roer en ging ik een luchtje scheppen aan dek. Nog even genieten van de Noordzee. Om 14.30 uur waren we weer in de haven.

Coen van de Mac.O