Logboek

Zaterdag 6 juli 2013 Om 03.40 de wekker gezet, want de kentering viel vroeg. Een van de duikers (Martijn Felder)moest uit Wageningen komen, dus die was al op vrijdag naar Zaandam gekomen. Om 04.15uur in de auto en naar Den Helder. Bjorn Sloos, Richard Kooistra en Martijn Klijnstra kwamen gelijk met ons aan. Spullen ingeladen en op naar de sluis. Die stond al open dus we waren zo buiten in het zoute water. Via het Molengat naar zee, daar hadden we nog een stukje te gaan, motor op 3000 toeren, 17 knopen op de gps en dan schiet het al weer aardig op.

Bij het wrak aangekomen even met de sonar er overheen om daarna het anker erin te gooien. We bleven keurig liggen, dus het anker lag goed in het wrak. Aan de oppervlakte kon je de ankerlijn tot wel 10 meter onderwater zien, glashelder water.

Iedereen had er zin in, en om 07.20 uur gaf ik het sein te water. Martijn Felder en Bjorn Soos doken met elkaar omdat dit Martijn zijn eerste wrakduik was. En ik moet eerlijk zeggen, ik heb al veel mensen mee gehad die voor de eerste wrakduik gingen maar Martijn was zeer relaxt.

Nadat iedereen overboord was ben ik even koffie gaan zetten en de boel een beetje opgeruimd, na een 35 minuten kwam de eerste alweer omhoog, Martijn had een 12 ltr en dan op 24 meter gaat het hard.

Maar zeer voldaan kwam hij weer aan boord met een lach van oor tot oor. Hij kon alleen nog maar zeggen, schitterend,schitterend, etc etc. Nadat alle duikers weer aan boord waren en de verhalen wat minder werden probeerden we allemaal een dutje te doen. Ene Heer Sloos die had een hangmat meegenomen, op een bootje van 8 meter met een kuip van drie meter en nog een paar duikers die af en toe hun voeten willen verzetten wordt dit een krappe bedoening, dat werd wel even duidelijk gemaakt door sommige aanwezigen, Heer Sloos lag hierna niet zo rustig meer. We moesten natuurlijk een beetje om ons heen blijven kijken zo tegen de diepwater route aan, voor je het weet komt er een containerschip van 360 meter dicht in de buurt.

De tweede duik zouden we op een ander wrak maken, dus 1,5 uur voor de kentering die kant op. Bij het wrak aangekomen vond ik hem niet zo opsteken uit de bodem, sonar aan en nog een paar keer er overheen, maar ik bleef bij mijn standpunt en maakte bekend dat we naar een ander wrak gingen, we gaan naar de E47. E47 is een Engelse onderzeeër uit de 1eWW, daar hebben we vorig jaar een kranslegging gehad.

Ook hier was het water kraakhelder, nog een halfuurtje en dan konden de duikers naar beneden, de stroming ging er niet helemaal uit, dus de duikers moesten een klein beetje werken om beneden te komen. Ook hier werd een mooie duik gemaakt, nog meer zicht dan de ochtendduik met hoogwater.

Nadat alles weer aan boord was voeren we terug naar Den Helder. Om 17.00 uur meerden we af in de haven. Dit was een dag uit het boekje.