Logboek

Northseadivers : two out of three ain't bad

Ik kreeg maandag al een bericht van Coen of ik vrijdagavond ook mee ging voor een avond duik op de Noordzee. Tuurlijk ga ik mee hoe laat vertrekken we kwart over vijf wordt er gezegd, dus even op het werk gevraagd of ik vrijdag iets eerder kan vertrekken. Dit is zo geregeld en krijg ook voor vrijdag een bericht dat er zaterdag ook twee duiken gemaakt worden en ook zondag gaat de Red Rover op pad. Helaas gaat de Red Rover niet lukken omdat ik zondag ook met cursisten aan het oefenen ben. Maar de zaterdag moet toch wel lukken dus daar ben ik ook bij. Vrijdag ben ik mooi op tijd aanwezig en Coen is er ook al en we laden de Mac.O vol het is dan nog even wachten op Ernst en dan varen we richting de KMJC haven daar pikken we Jeroen op en varen we richting het wrak. Onderweg krijg ik ook de tijd door die we zaterdag gaan vertrekken dit is 6 uur! Dat betekend dat ik om 4 uur eruit moet, slik... onderweg naar het wrak valt de golfslag niet tegen die staan er genoeg. Ernst die ondertussen probeerde te gaan eten heeft het halverwege maar opgegeven bang dat hij met zijn vork in het oog zou prikken. We komen mooi op tijd bij het wrak aan en kunnen gelijk te water. Het is een interessant wrak op een geringe diepte dus we kunnen er lekker lang op duiken en dit doen we allemaal, we trekken onze flessen bijna vacuüm en laten onze schipper Coen lekker lang op de golven achter.

Ik was de eerste die weer boven kwam, direct gevolgd door Jeroen en Ernst had de hefballon ook al omhoog geschoten. Terwijl we aan het omkleden waren zegt Coen we gaan morgen maar 1 lange duik. En vertrekken om half elf dit heb ik ook al doorgegeven aan de andere duikers. Dit beviel mij ook wel omdat ik anders morgen wel heel vroeg eruit moest. We voeren eerst naar rustiger water daar ging het gas eraf en maakte Coen een lekkere bak nasi met saté.

Terwijl we aan het genieten waren van deze maaltijd konden we genieten van een marine oefening dat een vrachtschip aan het enteren was door een aantal ribs, ook de helikopters zijn druk boven het vrachtschip aan het spelen. We genieten van deze oefening en voor we het weten is het eten op en zijn we weer in de haven. Nadat we alles hebben uitgeladen gaan we naar huis, onderweg naar huis moet ik bij Kornwerderzand nog wachten voor de brug en ben mooi twaalf uur thuis. Zaterdagmorgen ben ik om half acht weer op en bouw de set om en om half negen is Jacob bij me om zijn fles te laten vullen. Hij gaat vandaag ook mee de Noordzee op en om negen uur is de fles vol en gooien we alle spullen bij mij in de auto en vertrekken naar Den Helder, onderweg is het een rommeltje, op de weg bij Kornwerderzand staat de brug open en ook daarna gaat het niet snel ik tik met moeite soms de 90 km/h aan. Hier krijg ik ook een bericht van Coen, ook hij staat vast en gaat het niet op tijd redden. Ik ben er net voor half elf en breng samen met Otto en Jacob onze spullen aan boord en daarna helpen we Erik en Coen met hun spullen en gelukkig werkte de sluis ook mee zodat we vrij snel weer op zee zijn. Omdat Otto en Jacob voor het eerst op de Mac.O meevaren worden alle regels aan boord uitgelegd voor we de sluis verlaten. In de haven komen we Bertus de Zeehond ook tegen dit is altijd leuk om te zien.

We scannen eerst het wrak en daarna gaat het anker uit we liggen weer op hetzelfde wrak van gisteravond en dat betekend dat we weer een lekkere lange duiktijd hebben. Onderwater zie ik dat het zicht toch beter is dan gisteravond en ik ben de boel weer aan het verkennen en ik ben een goed uur onderwater en ik moet enorm nodig, dus ik ga even naar boven en even plassen en daarna weer terug naar het wrak er zaten enorme scholen steenbolken en kabeljauwen op, ook botervissen en noordzeekrabben, dus hield ik het nog een half uur vol, toen gaf Erik aan dat hij naar boven zou gaan. Hij was dus de voorlaatste duiker en nu ben ik de laatste duiker op het wrak en geniet van de rust en na een vijf minuten schiet ik de hefballon omhoog en die gaat recht omhoog en blijft daar hangen en ik maak de opstijging recht omhoog en terug aan boord krijg ik direct een kop soep in handen gedrukt hier geniet ervan voor het koud wordt. Zolang ben ik toch niet onderwater geweest? Onderweg naar de haven zien we weer  de marine aan het oefenen, maar nu met twee helikopters. We genieten ook van het mooie weer en Jacob zegt dat het voelt als vakantie. Ik ben het wel met hem eens zo voelt het inderdaad. Terug in de haven wordt alles weer schoon gespoten en is alles weer spik en span voor de volgende trip.

Toch weer twee fantastische duiken.