Logboek

Pinksteren 2012 zag eruit als een winderig weekend thuis bij het meisje.
Maar in de loop van de week begon het er steeds beter uit te zien, NE wind kracht 4.
Dus dat moesten we gaan redden, iedereen gebeld met de mededeling we gaan.
Vrijdagochtend om 08.00 uur in Den Helder, ikzelf was er al om 07.10 uur om de apparatuur te installeren en om nog wat spullen weg te stoppen.
Al gauw kwamen de anderen ook, alleen schipper Hugo was aan de late kant, hij kwam later met het excuus dat er een tractor voor hem zat,ja,ja,ja.
Om 08.30 vertrokken wij met de boten uit de haven. Sluis opgeroepen en die stond al snel voor ons open.

Nadat wij ons hadden gemeld bij de verkeerscentrale, stoomden wij door de haven richting de Texelstroom, er stond een behoorlijk windje, er kwamen al wat golven de haven binnen.
En eigenlijk werd het alleen maar beroerder dus ik zei tegen de rest van de bemanning dat ik er weinig voor voelde om zo 5 tot 6 uur lang te moeten zwoegen om op Terschelling te komen. Dus heb ik Hugo gebeld met de mededeling dat wij naar Texel zouden gaan en dan vandaar uit te gaan duiken en als het de volgende dag beter zou zijn om dan naar Terschelling te stomen.
Hugo kwam al gauw met het idee om dan het hele weekend hier te blijven omdat je anders voor een nacht naar Terschelling moest.
Zo gezegd zo gedaan. Vrijdag dus de hele dag op Texel geweest, eerst in de gemeente haven en later naar de jachthaven, want in de gemeentehaven hadden we geen stroom.
Gelijk voor twee nachten betaald, dan hadden we daar geen omkijken meer naar. Je zou niet zeggen dat er op dat moment windkracht 5 tot 6 stond als je de mannen zo ziet zitten/liggen.
En zo zijn er van die duikers die denken dat ze een zeehond na kunnen doen.

Normaal zou je voor zo’n mooie dag tekenen om er zo bij te zitten, maar we kwamen om te duiken op zee bij Terschelling en niet op Texel in de haven. Ook Peter wist het niet meer.

En zo zijn we de dag een beetje door gekomen, nog even naar de CIV om spullen te halen want de Mac.O had lekkage, Hugo dacht dat het door twee bout gaatjes was gekomen, nadat we het hadden gerepareerd, kwamen we de volgende dag er achter dat het nog steeds lekte.
Dus zaterdag weer aan het smeren met kit, maar dat heeft ook niet geholpen.
Zaterdagochtend zijn we naar buiten gegaan, we zouden gaan duiken op de Loodsboot 12, de Mac.O moest eerst even naar Den Helder om Peter op te halen, nadat Peter aan boord was zijn we direct richting de S10 gevaren en haalden we de Red Rover bij het Molengat weer in.
Daar een prima duik gemaakt, met redelijk zicht, Hugo had een oefenhuls gevonden met een houten prop erin.
De tweede duik zouden we op de Koning Wilhelm maken, die ligt vlak voor Huisduinen.
De stroming bleef er aardig in staan, maar dat kwam ook door de NE wind.
Het water werd aardig opgestuwd door de wind.
Tijdens en voor de duik nam de wind aardig in kracht toe, eerst 4 gaf de centrale door, daarna 5 en tot slot 6, dus terug naar Oudeschild zou nog wel eens een reisje kunnen worden.

En dat werd het, na een zeer onstuimige reis kwamen we om 20.30 uur de haven binnenlopen.

De havenmeester zei dat de jachthaven helemaal vol lag, maar hij had nog wel een plekje naast de WR 212 in de Noorderhaven, van deze schipper kregen we een stroompie zodat de accu’s vol bleven.
Ook was er een feestje in de Kombuis (cafe). S ávonds gezellig bij elkaar op de boot onder het genot van een biertje en een restantje jutterbitter.

Even de dag doornemen met een alcoholische versnapering.

Wat is het leven toch slecht.En daarna naar bed, na een goede nachtrust weer uit de veren en na het ontbijt lekker de zee op om een dag heerlijk te duiken.
Er moest ook nog serieus gestuurd worden met dit weer. Maar the captain bracht hem weer waar we zijn moesten.

Maar de dag hierna hadden we prachtig weer, dus even in het zonnetje.

Na dit weekend weer terug naar Den Helder, boten wassen en schoonmaken.
Ook deze boot kan niet zonder kok, Kokkie Han.

Het was ondanks de wind weer een geslaagd weekend, volgend jaar naar Terschelling.