Logboek

Een zeer warme dag.

Zoals de vooruitzichten lieten zien zou het vrijdag een hele warme dag worden. Dus deze vrij genomen en afgesproken met Peter, Leonard en Erik om naar zee te gaan. Ernst en Richard konden wel in de avond. Dus de middagduik met 4 man naar buiten, voorspellingen waren Oost 5. Nou dat moet lukken. Vrijdag eerst diesel gehaald en op tijd naar de boot. Alles rustig opgebouwd en de boot bij het hek neergelegen. Wat was het heet. Eerst waren Peter en Leonard er, Erik was iets later, maar ja, die had een heuse ton met duikspullen, die ton was zo groot dat wij dachten dat hij Linda had meegesmokkeld. Natuurlijk waren wij nieuwsgierig, maar helaas Linda was thuis gebleven.

Ik had gezegd om 13.30 uur varen, was wat aan de krappe kant. De sluis draaide redelijk snel dus we waren vlot buiten. Onder het varen leek mijn raam wel te lekken, maar het was het zweet onder mijn oksels, wat was het warm in de stuurhut. Het gas moest er even op en met de kentering waren we boven het wrak. Even kijken met de sonar en ja hoor gooien maar, anker lag direct vast. De mannen kleden zich om, er stond wel een golfje dus vasthouden was het advies.

Erik was nog nooit op dit wrak geweest, het is een heel oud wrak en ook niet meer als schip te herkennen, maar er liggen veel artefacten om te bekijken.

Na 50 minuten kwamen de duikers weer omhoog. Leonard bleef 55 minuten weg en blies het anker omhoog met de hefballon.

Het zicht was prima zo vertelde ze. Toen alles weer binnen was koersten we weer richting Den Helder waar we Ernst en Richard gingen halen voor de avondduik.

Onderweg werd ik op VHF62 opgeroepen, het was Lars Dekker van Araid Wreckdiving, die was met de boot van Pa op stap en had een duik op de SS Madrid gemaakt. Hij zag mij op de AIS en terwijl wij doorvoeren naar het Oosten kwam Lars uit het Zuiden naar ons toe, in het Molengat zat hij naast ons.

Na een praatje op de marifoon gingen zij via het Schulpengat weer richting Egmond. Om 17.00 uur voeren wij Den Helder binnen en waren wij precies op tijd bij de sluis. We hadden voor een keer aan de buitenkant afgesproken zodat wij niet hoefden te schutten. De sluiswachters waren zo vriendelijk om de slagboom open te doen zodat Ernst en Richard de duikspullen  aan konden geven. De flessen van de eerste duik gingen even in de auto van Ernst, dat scheelde weer gewicht. Om 17.15 uur voeren we met 6 man weer naar buiten. Leonard was ondertussen  met het eten begonnen, ik koerste naar het Molengat en zocht een ankerplekje uit de golven. Bij Paal 8 zag het er redelijk uit, dus daar geankerd. Het zag er heerlijk uit wat Leonard had gemaakt, nasi met saté en een ei in kokossaus, geweldig. De zakken met kroepoek vlogen door de boot. Hij had van alles mee, augurken, saus en gebakken uitjes, helemaal top. Iedereen had een plekje in de boot gezocht om te genieten van de heerlijke maaltijd, we moesten het natuurlijk ook nog even over de ton van Erik hebben, we weten nog niet wat het is, het kan ook een bijzettafel zijn.

Na de afwas en dat was alweer om 19.00 uur haalde we het anker op en zette koers naar het volgende wrak. De wind was ondertussen eruit gegaan en de golven waren een stuk minder dan de vorige duik, om 19.30 uur waren we boven het wrak, eerst even sonarren en autochart bijwerken. Na voor de derde keer op het wrak te komen gaf ik het sein om het anker te gooien. Ik wilde vlak bij de ketels ankeren. Direct kleden de mannen zich om, want de kentering kwam er al in.

Het zicht aan de oppervlakte was goed, nu maar hopen dat het beneden ook goed is. In de boot was het goed vertoeven, het zonnetje ging al laag staan en de temperatuur was nu heerlijk. Ben maar lekker op het voordekje gaan zitten en genieten van dit moois. Wat was het zalig aan boord, ook om dit met zo’n goeie ploeg enthousiaste duikers te doen. Je moet zoals Richard altijd zegt in zijn verhalen last hebben van het Noordzeevirus. Na 55 minuten kwam de eerste weer terug, geweldig wat een heerlijke duik.

Mooi wrak. De een na de ander kwam terug. Leonard weer als laatste. Om 21.30 was alles weer aan boord, nog even een puntje checken om vervolgens weer naar Den Helder te varen.

Begon al donker te worden, toen we Den Helder binnen voeren was het donker, rustig voeren we richting de sluis en hadden flinke lol met elkaar, was een prachtige dag.

Om 23.00 uur was alles van boord en de boot weer klaar voor de volgende trip.