Logboek

Het zag er goed uit voor het weekend.

Zaterdag 8 augustus,

4 duikers hadden op de App gereageerd, Jeroen, Jan Mathijs, Richard en Bart dus met mijzelf erbij 5 man aan boord. We zouden om 06.00 uur vertrekken uit de haven. Iedereen was op tijd, we moesten nog één persoon ophalen bij de reddingbootsteiger aan de buitenkant. Om 06.25 uur waren we bij de steiger en waren we compleet. Dus richting het Molengat, er stond nog wel een behoorlijke Noordenwind en dat was ook te zien aan de golven. We kregen een paar flinke hobbels te verduren. Ik besloot om een wrak dichterbij te pakken, het was de bedoeling om meer naar de route te varen, maar dat werd hem niet.

Dus dan de E17 maar, Jan had nog nooit op een onderzeeër gedoken en we hadden een marineman aan boord dus die was ook wel te porren. Het zicht aan de oppervlakte was niet al te best. Op het moment dat we boven het wrak waren gaf ik het sein gooien maar. Richard gooide het anker overboord. Maar er stond zo’n harde wind en het tij stond er ook nog best in zodat de ankerlijn onder de boot doorging. Toen moesten we even snel de lijn over het dak gooien, dit lukte net. Dat was nog niet eerder gebeurd. We lagen flink te slingeren er stonden toch golven van een meter. Iedereen ging te water

en kon ik de boot weer even opruimen.

Nadat iedereen gedoken had en weer aan boord was zette ik koers richting Zuiderhaaks om dan over te steken naar een wrak dichtbij het strand. Daar konden we in de luwte wachten op de  volgende kentering. Maar ik kon ook achter Noorderhaaks gaan liggen op het anker, zo gezegd zo gedaan. We lagen daar prima. Rond 13.30 uur keek ik even hoe laat we er weer in konden, als ik naar het strand ging was dat rond 15.00 uur maar als ik weer naar buiten ging was het 14.00 uur. De wind leek wat minder, dus besloot ik anker op te halen en naar de Madrid te koersen. Snel door het Westgat en om even voor 14.00 uur lagen we vast. Er stond nog wel een golfje maar het was beter dan in de ochtend. De mannen konden direct  te water. Na de duik uiteraard weer mooie verhalen, iedereen had prima gedoken. Om 17.00 uur meerden we af in de haven nadat we getankt hadden voor de volgende dag.

Zondag 9 augustus,

Weer 4 duikers, Ernst, Bart P, Ed en Hans, dit keer twee man die voor het eerst gingen wrakduiken in de Noordzee. Om 07.00 uur vertrek uit de haven. De mannen hadden allemaal kisten mee met hun spullen dus het werd al snel vol aan boord. Na de sluis aangemeld bij de Verkeerscentrale en via het Molengat weer naar buiten, dit keer was het heerlijk rustig in het Molengat dus kon lekker het gas erop. Meer naar buiten kreeg de wind oostenwind een beetje vat op het water waardoor er een golfje stond. Maar heerlijk rustig voor de rest.

We moesten nog even wachten op de kentering, dat beviel niet iedereen dus die ging even de vissen voeren. Daarna knapte hij gelukkig op en kon hij te water.

Kort daarna kwam er alweer een omhoog, zijn bril was zo lek als een mandje, de binnen voering lag eruit. Ik had nog een nieuwe bril in de boot. Die gauw ontvet met een halve fles Dreft en duiken maar weer. Na een 45 minuten kwamen ze weer omhoog, Bart had een behoorlijk rood oog, ik had de bril niet genoeg uitgespoeld waardoor er Dreft in zijn oog was gekomen. Maar ze waren gelukkig wel enthousiast.Ed vond dit een goeie ervaring, zijn woorden waren, ik werd echt weer tot de basis terug gevloten, niks geen automatische piloot, koppie erbij houden en duiken volgens het boekje. Mooie ervaring. De tweede duik zouden we in de zuid maken, dus motor gestart en toeren maar.

Na een twee uur varen kwamen we in de buurt van het wrak. Eerst even met de sonar want we moesten voor op het wrak ankeren, nadat ik besloten had waar ik hem zou droppen voer ik de boot richting het punt. Toen het anker overboord ging moest het goed komen want ik had toch duidelijk de voorkant op de dieptemeter. Om 16.00 uur konden de duikers erin.

De zee was zo vlak als een spiegeltje en het was bloedheet geworden. Ik zat rustig voor op de boot te kijken naar het rustige water en hier en daar een zeehond. Wat is de zee toch mooi.

De duikers kwamen na een tijdje weer retour. Ik vroeg waar het anker lag, nou dat was toch van de voorkant afgelazerd en lag een paar meter voor de boeg. Maar het lag in de slijtgeul en je kon de donkere voorkant zien vanaf het anker.

Na alles weer aan boord was gingen we via het Westgat weer naar Den Helder. Het was een prachtige dag geweest. En misschien weer twee duikers die vaker de Noordzee gaan bezoeken.