Logboek

4-12-2016.

Mac.O vaart uit. Peter was om 06.45 uur bij mij, spullen inladen en op naar Den Helder. Het was op de weg een klein wereldje. Beetje mistig en koud. In de polder waren we even verkeerd gereden zodat we wat later aankwamen. Gauw de spullen in de boot en varen. Nog even Jeroen oppikken bij de steiger en het gat uit. We moesten even wachten tot de veerboot voorbij was en daarna kon het gas erop. Het was een beetje heiig op zee maar goed te doen. We zouden naar de Maurits gaan, daar aangekomen zag het er niet zo bijzonder uit op de sonar. Dus gaf ik aan dat we misschien de SS Stadt Emden moesten pakken. Iedereen was voor. Anker erin en omkleden.

Het was goed koud op zee, Peter brulde al, ik ga voortaan alleen nog mee als het 15 graden of warmer is.

We waren met 6 personen aan boord, was best wel druk. Maar toen iedereen onder was had ik het rijk alleen. Jeroen kwam als eerste terug maar die was ook als eerste erin gegaan.

Na 45 minuten kwam de een na de ander eruit. Tussendoor was ook Lars vanuit Egmond naar ons toegekomen met zijn boot,  kwam even goedendag zeggen.

Ondertussen was alles weer binnen en ging ik de soep opwarmen die Vincent van thuis had meegenomen.

Jeroen nam het roer.

Lars zijn boot op sleep en gaan.

Nadat Lars ook zijn soep en biertje had genuttigd stapte hij weer in zijn boot en ging richting IJmuiden/Noordzeekanaal om te vissen.

Het was ondertussen prachtig op zee geworden, zonnetje kwam door en een windje stak een beetje op. Het zicht was weer rond de 8 meter, geweldig, wat een mooie dag zo laat in het seizoen.

26 november 2016.

Het zag er in de loop van de week uit dat het weer redelijk goed werd  voor het weekend. Misschien wel twee dagen. Maar dichter bij het weekend bleek dat alleen zaterdag door kon gaan. Dus de vaste mensen stonden al te trappelen, er kon er nog eentje bij, dus de App geactiveerd. Maar ook daar was niet veel animo. Maar maatje van Vincent wilde wel mee, dus de boot was vol. Om 08.30 uur de touwtjes los en richting sluis.

Onderweg begon de discussie waar gaan we heen het is laagwater. Nou zei ik, we kunnen nu beter de Zuid in want waarschijnlijk is daar beter zicht. Als we nu naar het ondiepe gedeelte gaan dan kon het weleens slecht zijn na de storm van de afgelopen tijd. Maar dan kunnen jullie er om 10.00 uur in. Als we de Zuid ingaan dan kunnen jullie er om 12.00 uur in. En dat vond de rest ook. Dus via het Schulpengat naar buiten en richting de 2353.

Onderweg zaten we lekker te ouwenelen op twee na, die hebben de telefoon uitgevonden, dus dat werd al snel de kinderkamer genoemd.

Daar aangekomen even met de sonar er overheen. Dat was niet veel soeps, aardig verzand. Dan maar naar de volgende de 2352 (Henk 1), nou niet veel beter, voorschip en hier en daar nog een puntje steekt nog wat op maar in het midden een hoop zand.

Dus wat doen we nu? Nou laten we de Stadt Emden maar eens aandoen, die ligt vlakbij. Dus zo gezegd zo gedaan, dus anker klaar maken en een keertje aanvaren om te kijken hoe het wrak ligt. Gooi,  riep ik toen ik een flinke opsteker op de dieptemeter had.

Het water bleek in eerste instantie aardig groen maar toen ik de ankerlijn behoorlijk kon volgen had ik er een goed gevoel bij. We moesten nog wel een tijdje wachten op de kentering maar om 12.00 uur ging de eerste overboord.

Richard ging als eerste gevolgd door Maarten die vandaag zijn tweede Noordzeeduik ging maken.

Hij was een klein beetje nerveus,  maar was gezonde spanning geen stress anders hadden we hem wel aan boord gehouden. Hij liet nog rustig een fotootje maken toen hij in het water lag, dus dat ging wel goed.

Daarna Ernst en tenslotte Leonard.

Het was echt een prachtige dag, zonnetje erbij en heerlijk rustig weer.

Na 42 minuten kwam de eerste weer boven, het was Maarten, prachtig was zijn eerste woord toen de automaat uitging.

Richard volgde als tweede en Ernst als derde. Leonard schoot de ballon met anker omhoog. Toen alles weer opgeruimd was gingen we weer richting Den Helder. We zouden nog een bakkie doen met de mannen van Egmond, die waren ook op zee. Maar die hadden geen bereik, we hadden al diverse apps en sms gestuurd maar die kwamen niet aan. Toen we ter hoogte van de Lange Jaap (vuurtoren Den Helder) waren kwam het eerste bericht, waar zitten jullie. Nou bij de vuurtoren, dan gaan wij door was het antwoord, tot de volgende keer.

Om 14.15 uur liepen we Den Helder binnen. En om 15.10 uur lagen we weer afgemeerd in de haven.

23 oktober 2016

Het weer zag er redelijk uit voor de zondag. Dus de app eruit op donderdag, 3 duikers , dus we gaan. We hoefden niet zo vroeg uit te varen, om 11.30 uur pas en in het gebied waar we zouden duiken hadden we bijna 2 uur de tijd. Richard en Peter gingen direct uit de haven mee en Jeroen zouden we oppikken bij de Joke Dijkstra (reddingboot Den Helder). Nadat we Jeroen aan boord hadden gingen we naar het Westgat, daar tussen de bankjes door naar dieper water. Nou ja diep, dat viel ook wel mee. Peter ging als laatste overboord, die was een beetje katterig want er stond nog een lekker golfje met hier en daar een kopje erop. Was geen deining maar een echt golfje. Dus opeens ging snel de nekseal dicht en binnen twee minuten was hij vertrokken.  We lagen wel volgens mij rond om in de spiering of een andere kleine vis want het barste van de Jan van Gents en meeuwen.

Na 50 minuten kwam de eerste boven met de tweede op de vinnen en al spoedig kwam ook het anker omhoog. Gauw de spullen binnenhalen en naar het volgende wrak, dat was de Mary Emma. Anker erin en Jeroen ging als eerste en Richard  5 minuten later, Peter hield het voor gezien. Wat nu Jeroen alweer boven? Wat is er aan de hand. Nou Coen ik weet niet waar je het anker neer gegooid hebt maar ik zie totaal niets daar beneden. Het is een compleet zwart gat. Nou kom maar aan boord.

Dus nu even wachten of Richard het wel ziet daar beneden. En jahoor niet veel later kwam de ballon aan de oppervlakte met het anker eraan. Richard kwam er al snel achteraan. Nou dit is ongelofelijk zo dicht bij dat andere wrak maar hier is het zicht nul riep Richard.

Toen alles aan boord was pakte Peter het roer en voeren we via het Molengat weer naar Den Helder toe. Jeroen weer afgezet bij de reddingsboot en wij naar de sluis.

Was weer een heerlijke dag.

30-10-2016

Het zag er voor het weekend goed uit om weer naar zee te gaan. Maar zaterdag ging even niet want ik had andere verplichtingen. Dus werd het zondag. Er hadden er al een paar door de week aangemeld dus de app hoefde niet gebruikt te worden. 11.15 uur varen had ik gezegd. Iedereen was keurig op tijd. Bootje vol geladen en via de sluis naar de KNRM steiger om Jeroen op te pikken en daarna via het Schulpengat naar buiten. Bij de verkenner afgemeld bij de centrale en richting het wrak. Maar ernst had nog een paar puntjes waar we moesten kijken, op één puntje hadden we wel iets maar het was niet noemenswaardig dus dan maar door naar Voorpostenbootje 1109. Anker erin en nog even wachten tot de stroming wat minder werd. Jeroen ging als eerste naar beneden en het water zag er perfect uit, veel plezier riep ik en weg was hij.

Ik kon hem wel tot 10 meter volgen zo helder was het water. Daarna ging de rest overboord. Ernst, Peter en Leonard. Ik stond zelf te genieten dat ik al die duikers kon volgen. Mocht ik toch ook maar weer speelde er even door mijn hoofd. Maar ja dat is over, helaas. En wat hadden we een prachtig weer, de jas hoefde niet aan, heerlijk.

Met laagwater hadden we 22 meter water, Peter was de enigste met nitrox dus die verwachte ik als laatste. En dat was ook zo, de kentering duurde ontzaglijk lang, de duikers die omhoog kwamen met een loodrechte opstijging aan de ankerlijn.

Stroming was er niet. Dat bleek ook wel toen de hefballon omhoog kwam, ik zij nog tegen Jeroen die al boven was, we mogen wel opletten de ballon komt straks achter de boot omhoog. En opeens zag ik de ballon omhoog komen, het was zo helder dat ik hem allang aan zag komen.

Wat een prachtige dag zo aan het eind van het seizoen. Op een gegeven moment heb ik mijn oordopjes maar in gedaan, leken wel een stel kippen die voer kregen. Heb je dat gezien? Neee maar heb jij dat gezien? Neeeee, zo mooooiiii. Dus het zicht was 10+ meter. Toen ik een blikje bier pakte voor de terugweg werd het wat rustiger. Mannen ik heb genoten.

15-10-2016

Ik had laatst met Ernst diverse puntjes nagelopen, zo kwamen we ook in de buurt van de Mary Emma. Britse Bark op stoom van 446 ton. Gezonken op 8 februari 1885. We waren er een paar keer met de sonar overheen geweest om het wrak weer even goed in beeld te krijgen. We hadden het idee om gauw weer eens te kijken hoe het beneden eruit zag. En dat was vandaag. We waren vandaag met z’n vieren dus hadden we goed de ruimte. Het was wisselvallig weer met mist. Dat we de verkeerscentrale opriepen kregen we al gelijk het bericht dat het zicht beperkt was buiten. En inderdaad het was wat mistig. Via het Molengat gingen we naar buiten, bij de M E draaiden we over bakboord naar zee. Afgemeld bij de centrale en op weg naar het wrak. We waren er al snel, ik had gekeken voor de stroming en we moesten er met een kwartiertje in, maar het water stroomde al niet meer, dus te water.

De mannen waren snel vertrokken, de wind trok wat aan dus de kopjes kwamen op de golven. Halverwege kwam Ernst de camera terug brengen. Zo zei hij, houd je het nog vol, je ligt best te slingeren. Ik vertelde dat het weer wel omsloeg maar waarschijnlijk door die bui boven Den Helder.

Dus ga maar weer duiken.

En weg was hij, de flessen werden aardig leeg gemaakt, ook nu weer anderhalf uur. Het zicht was goed 2 tot 5 meter met laagwater. Maar de diepte in de geul hooguit 9 meter. Dat is mooi duiken, Noordzee op een wrak en maar 9 meter water.

Na het duiken nam Ernst het roer en ging ik een luchtje scheppen aan dek. Nog even genieten van de Noordzee. Om 14.30 uur waren we weer in de haven.