Logboek

11 augustus 2012.

De weersvoorspellingen waren zo dat zaterdag gedoken kon worden, Oosten wind 2. Hoe mooi kan je het krijgen. Dus maar even bellen wie er kan, Ernst Jongejan had al een week eerder aangegeven dat hij dit weekend kon, Richard en Harry van DT Heerenveen en Mark Verbeek ook uit Friesland. Dus de boot was vol. Afgesproken om 05.30 uur in de haven, 1 persoon was te laat dus even wachten. Maar ik zei tegen de rest van de groep, hij heeft nog 5 minuten en dan gaan we. Je bent op de Noordzee afhankelijk van de kentering dus onbeperkt wachten op duikers doen wij niet. De Red Rover vertrok al, daar was iedereen op tijd, dus ik begon de boot al los te maken omdat ik anders nog een sluis extra moest wachten, maar toen was de laatste daar. Sluis opgeroepen of ik nog mee kon en dat kon.

Door de sluis richting Moormanbrug en na de brug de verkeerscentrale geroepen dat wij via het Molengat naar buiten gingen. De Red Rover ging via het Schulpengat naar buiten.

De kentering viel om 08.30 uur, maar we moesten nog een stukje varen, dus het gas kon erop. Ondanks de mooie voorspellingen had ik mijn trui nog aan, het was natuurlijk nog niet warm zo vroeg in de ochtend. Bij het Molengat aangekomen zei ik tegen de bemanning dat de voorspellingen niet helemaal uitkwamen. Windje was NO 4 i.p.v. O2, dus de golven waren ook hoger. En dat bleek toen we echt buiten kwamen, dik een meter en soms wel meer, en nog een rot golf ook, beetje warrig van alle kanten. Bij het wrak aangekomen even met de sonar aan de gang om daarna de dreg in het wrak te gooien. De dreg lag keurig op het wrak.

Nadat de laatste overboord was, ben ik de boot maar even aan het boenen geweest want een paar bemanningsleden waren over hun nek gegaan door zeeziekte.

Tijdens de kentering werd het water rustiger en kwam rustig aan het zonnetje af en toe te voorschijn, maar het bleef bewolkt. Het zicht aan de oppervlakte zag er goed uit, maar dat zegt natuurlijk niets over hoe het beneden is. En dat bleek ook wel dat de duikers terug kwamen slechts 4 tot 5 meter zicht, maar dat is al heel wat natuurlijk. Nadat iedereen weer aan boord was verplaatste ik de boot richting de westkant van Texel om daar te wachten op de volgende kentering van het hoge water.

Tijdens de vaartocht trok ik de boot over het volgende wrak(Silvia) waar we zouden duiken met de volgende kentering om te kijken hoe het erbij lag. Op de sonar was te zien dat het al redelijk verzand was, zeker in het midden gedeelte.

S00477_-_kopie

Dus ik zou nog even kijken of dit wel het wrak zou worden voor de volgende duik. Nadat we deinend een paar uurtjes gewacht hadden gingen we toch richting het bewuste wrak.

Om 13.45 uur ging de dreg overboord, en om 14.20 uur ging Mark overboord, die had er wel zin in, dat bleek ook wel, na de eerste duik is zijn pak niet uit geweest. Dus die kon niet wachten. De volgende was Harry, Richard en Ernst als laatste.

De tweede duik duurde niet zo lang als de eerste want tijdens de eerste duik waren ze bijna allemaal in deco geweest, dus om af te kicken was dit een korter duikje ondanks dat de diepte een stuk minder was dan de eerste.

Ondanks dat het wrak al wat was verzand waren de duikers toch enthousiast.

Toen alles weer aan boord was en vastgezet vertrokken we weer naar Den Helder waar we om 17.00 uur binnen liepen.